Työnhakija – tunnista brändisi, vaikka inhoaisit koko sanaa

”Ei mulla mitään brändiä ole. Eikö sellainen ole vain yrityksillä ja tuotteilla? Ja joillain julkkiksilla?”

Kun kilpailu työpaikoista kovenee, myös työnhakua tehdään ammattimaisemmin. Moni vieroksuu sanaa brändi. Henkilöbrändiin liitetään ajatukset kaupallisuudesta, teennäisyydestä, ylimielisyydestä, epäaitoudesta, epärealistisuudesta. Brändi-sanan sijaan suosittelisinkin pohtimaan, mitä sinusta ajatellaan työntekijänä, työkaverina, asiakkaana, asiantuntijana, päällikkönä, johtajana… työnhakijana.

Kaikilla meillä on brändi, vaikka emme olisi sitä tietoisesti luoneet. Annamme itsestämme tietynlaisen vaikutelman muille ihmisille käyttäytymisemme, tekojemme, sanojemme ja ulkonäkömme kautta. Vaikka emme olisikaan koskaan suunnitelleet brändiä itsellemme, ihmiset tekevät silti päätelmiä meistä sen perusteella, mitä he näkevät ja kuulevat.

Tunnista brändisi

Tietoinen brändin tai mielikuvan rakentaminen voi auttaa ohjaamaan vaikutelmaa itsestäsi ja varmistamaan, että se on linjassa arvojesi ja tavoitteidesi kanssa. Kun olet tietoinen omasta brändistäsi, voit tehdä omia valintojasi siitä, miten esittelet itsesi maailmalle. Tämä voi auttaa sinua saavuttamaan enemmän sekä henkilökohtaisessa elämässäsi että työelämässäsi.

Brändi tai mielikuva ei ole muuttumaton. Me kaikki muutumme ja kehitymme, jolloin myös mielikuva meistä kehittyy. Tärkeintä on aitous ja luontevuus ja se, että se heijastelee todellista minää. Nykyään kehotetaan usein olemaan rohkeasti täysin oma itsensä. Olen kuitenkin törmännyt tilanteisiin, jossa omaa huonoa käytöstä on oikeutettu rehellisyydellä, avoimuudella, sananvapaudella ja sillä, että on ollut rohkeasti oma itsensä. Näissä tapauksissa vieroksun ”omana itsenä olemista”.

Meillä kaikilla on henkilökohtainen minä ja työminä. Eroavatko ne toisistaan omalla kohdallasi? Oletko joskus pohtinut, että toimisit tai sanoisit eri tavalla yksityisihmisenä kuin työroolissa?

Positiivisen ammattiminän hyödyt työnhaussa

Omasta brändistä voi käyttää myös nimeä työ- tai ammattiminä. Sen tarkastelusta ja arvioinnista on hyötyä työnhaussa monella tavalla. Hyötyjä voi pohtia esimerkiksi seuraavien näkökulmien kautta:

Selkeä oman alan ammattilaisuus. Itsetuntemus on kaiken lähtökohta tässäkin asiassa. Kun tunnet itsesi, osaamisesi ja henkilökohtaiset vahvuutesi, pystyt helpommin luomaan myös ammatillisen minäsi. Selkeä profiili auttaa sinua erottumaan muiden hakijoiden joukosta.

Näkyvyys ja tunnettuus. Jos luot ammattilaisuuttasi julkisesti esimerkiksi LinkedInissa, tunnettuutesi lisääntyy ja sinut voidaan tunnistaa tietyn alan osaajana, mikä lisää onnistumismahdollisuuksiasi työnhaussa. Voit saada yhteydenottoja myös suoraan työnantajilta.

Maine voi näkyä myös palkassa. Asiantuntijuus voidaan palkita myös rahallisesti palkkaneuvotteluissa. Jos olet arvostettu ja tunnettu oman alan osaaja, voit saada kilpailukykyisemmän palkan.

Kehitys työuralla ja etenemismahdollisuudet. Hyvä maine ja tunnettuus työelämässä voi lisätä työmahdollisuuksia jatkossakin.

Jos kolme viimeksi mainittua eivät kolahda sinulle, keskity vain ykköseen eli oman osaamisesi jäsentämiseen ja sen sanoittamiseen. Se on jo iso askel eteenpäin.

Näin luot mielikuvaa itsestäsi

Brändi, mielikuva ja ammattiminä eivät ole pelkästään pinta ja kiiltokuva, vaan se on sinun oma persoonallinen asenteesi ja tapasi toimia erilaisissa tilanteissa. Asenteesta puhutaan joskus liikaakin, mutta sillä on oikeasti merkitystä. Asenne voi avata tai sulkea ovia nenän edessä.

  1. Nykytilan arviointi

    Jos entisiltä työkavereiltasi kysyttäisiin, mitä mieltä he sinusta ovat, minkälaisia vastauksia saisit? Jos he ovat hyvin rehellisiä, mitä hyviä ja mitä huonoja puolia he nostaisivat esille? Onko tämä kuvaus sellainen, minkä haluaisit itsestäsi saada myös työhaastattelun perusteella?

    Onko kuvaus ylipäätään sellainen, jota haluaisit edelleen vaalia?

    1. Tavoite

    Minkälaista mielikuvaa haluat luoda itsestäsi nyt ja tulevaisuudessa? Kuka tai ketkä ovat tärkein kohderyhmäsi? Työnhaussa todennäköisesti ainakin seuraava mahdollinen rekrytoiva esihenkilö ja työyhteisö.

    1. Suunnitelma

    Miten lähdet toteuttamaan tätä suunnitelmaa? Missä kanavissa haluat näkyä (vai haluatko)? Miten aiot tehdä ammattiminäsi näkyväksi? Miksi haluat ”tulla isona”? Mieti miten kerrot itsestäsi työnhakupapereissa, puhelimessa, haastatteluissa, sosiaalisen median kanavissa.

    1. Mielikuvan arviointi, kehittäminen ja ylläpito

    Hyvin ammattimaisessa brändäämisessä asetetaan tarkkoja tavoitteita ja mittareita brändin arviointiin, mutta miten sinä haluat arvioida onnistumistasi? Haluatko laajentaa sosiaalisen median verkostojesi kokoa? Haluatko alkaa sisällöntuottajaksi tai alkaa tehdä videoita? Vai haluatko ”vain” päivittää LinkedIn-profiilisi ja työnhakupaperit yhdenmukaisemmiksi ja selkeämmiksi?

    Näistä kaikista voit itse päättää. Voit olla niin näkyvä tai niin näkymätön kuin haluat. Toki jälkimmäinen vaihtoehto harvemmin edesauttaa työnhaussa. Toimi siten, mistä on sinulle itsellesi eniten hyötyä ja mikä on luontevinta.

    Luitko jo tämän: Alanvaihtaja – älä vähättele aiempaa osaamistasi

    Verkostoissa voima

    Tutut ihmiset ja hyvät suhteet ovat kultaakin kalliimpia, kun olet työnhaussa. He voivat auttaa sinua monella tavalla. Antaa vinkkejä työnhakuun, toimia suosittelijoina, viedä viestiäsi eteenpäin omille verkostoilleen tai tarjota sinulle suoraan avoimia paikkoja.

    Aito ja vilpitön verkostoituminen ja vastavuoroinen auttaminen on parasta ja sitä kannattaa tehdä myös silloin, kun et itse tarvitse palveluksia. Oman edun tavoittelun huomaa usein jo kaukaa eikä sellainen kannusta yhteiseen hyvään.

    Suunsa avaaminen yllättävässäkin paikassa voi auttaa löytämään työpaikan, josta ei ole ollut edes tietoinen. Näin on käynyt itselleni useammankin kerran.

    Brändi ei vain ole, se myös mukautuu tilanteisiin

    Hyvä ja luonteva työnhakijabrändi auttaa työnhaussa monella tavalla. Kun tunnet itsesi ja tiedät mitä haluat työelämältä, osaat kertoa niistä ja se näkyy kaikessa tekemisessäsi. Puheesi, LinkedIn-profiilisi ja esimerkiksi laatimasi hakemukset ovat linjassa keskenään.

    Oman brändin tai työminän tiedostaminen ei tarkoita, että se olisi keinotekoista pyrkyryyttä. Se voi olla hyvinkin luontevaa toimintaa eikä sitä edes ajattele brändin rakentamisena. Kun tunnistaa omat hyvät ja huonot puolensa, omaa toimintaakin voi sopeuttaa sen perusteella.

    Jos esimerkiksi henkilökohtainen minäsi on hyvin temperamenttinen, rauhallisempi työminä kannattaa ottaa käyttöön silloin, kun kohtaat pettymyksiä työnhaussasi tai työelämässä ylipäänsä. Työminäsi voi suhtautua asiaan kärsivällisesti ja aikuismaisesti, vaikka kihisisitkin sisäisesti.

    Miten sinä kuvailisit omaa brändiäsi tai työminääsi? Jos nykyisiltä tai entisiltä työkavereiltasi kysyisi työminästäsi, mitä he vastaisivat?

    ***

    Urasirkus julkaisee työelämään ja työnhakuun liittyvää sisältöä omilla nettisivuillaanLinkedInissaFacebookissa ja Instagramissa. Laita kanavat seurantaan, jos aihe kiinnostaa. Jos kaipaat henkilökohtaista sparrausta, ole ihmeessä yhteydessä tiina@urasirkus.fi, niin jutellaan voisiko yhteistyöstämme olla apua sinun tilanteeseesi.