Headhunteria haastattelemassa – Paragraaffi Oy:n Sanna Noki

Mistä headhunterit löytävät potentiaalisia ehdokkaita? Miten headhuntereita kannattaa lähestyä? Mitä vinkkejä he antavat työnhakijoille?

Lähdin selvittämään vastauksia näihin kysymyksiin suorahakukonsultilta eli headhunterilta. Omista headhunter-ajoistani on jo kulunut tovi, joten halusin tietää, miten työ tällä kentällä on kehittynyt.

Legal Talent Consultant ja Business Development Lead Sanna Noki työskentelee työelämätalo Paragraaffi Oy:ssä, mikä on erikoistunut haastaviin juridisen alan rekrytointeihin. Hänen työnkuvaansa kuuluu muun muassa suorahaku eli tuttavallisesti headhunttaus valmennustyön ja muiden liiketoiminnan vastuiden ohella.

1. Miten headhunterit ja rekrytoijat eroavat toisistaan?

Headhunter etsii sinut. Rekrytoijat pääasiassa odottavat, että sinä haet tiettyyn kyseiseen työpaikkaan. Siinä on karkein ero näin yksinkertaistettuna. Nämä ammattikunnat kuitenkin sekoittuvat keskenään. Rekrytoija voi yhtä hyvin käyttää headhunting-työkaluja tavalliseen rekrytointiin.

2. Onko jotain tiettyjä työtehtäviä tai rooleja, joissa headhunterit ovat erityisen aktiivisia?

Johtotaso ja korkeamman profiilin tehtävät, kuten toimitusjohtajat, talousjohtajat, juristit, IT-puolen osaajat. Headhunteria käytetään silloin, kun ei itse löydetä tekijöitä tai halutaan kasvattaa hakijapoolia. Työnhakijan on hyvä tietää, että työnantaja haluaa vertailla osaajia. Vaikka olisit oikea henkilö, työnantaja voi kuitenkin haluta tavata muitakin ehdokkaita.

3. Mitä vinkkejä antaisit osaajille, jotka haluavat tulla huomatuksi headhunterin silmissä ja mitä kanavia käytät ehdokkaiden löytämiseen?

Ensimmäinen vinkkini on, että jos et näy missään kanavassa, et ole olemassa. Kun haluat tulla löydetyksi, sinun pitää näkyä jossain, mielellään LinkedInissa, koska headhuntterit tekevät siellä suurimman osan työstään. LinkedInin ammattilaistyökalut auttavat meitä löytämään potentiaalisimmat ehdokkaat. Kartoitamme ehdokkaita myös nettisivujen, verkostojen ja suositusten kautta.

4. Mihin asioihin kiinnität huomiota, kun etsit potentiaalisia ehdokkaita?

Tähän ei ole mustavalkoista vastausta. Se riippuu siitä, minkälaista osaajaa haemme ja mihin tehtävään. LinkedIn on sähköinen CV, mikä pitää olla ajan tasalla. Tarkastelen sieltä työ- ja koulutustaustaa. Työtittelit eivät sinänsä kerro mitään, joten työnkuva on tärkeää avata esimerkiksi luettelomuodossa. Kerro mahdollisimman tarkasti ja lyhyesti profiilissa, mitä kaikkea työ on pitänyt sisällään.

5. Mitkä ovat mielestäsi tärkeimmät asiat CV:ssä ja LinkedIn-profiilissa?

Perusasiat ovat tärkeää kertoa: työhistoria, koulutus ja erityistaidot. Esimerkiksi jos olet juristi, niin kerro mihin oikeudenaloihin olet erikoistunut. About-osiossa on hyvä olla tiivis selostus itsestä.

Lisäksi omaan profiiliin on hyvä lisätä kuva visuaalisesta ja luotettavuuden näkökulmasta. Jos profiilissa ei ole kuvaa, herää kysymys, miksi et näytä kasvojasi. Myös kansikuva luo kokonaisuutta ja persoonallisuutta.

Nämä samat vinkit pätevät sekä CV:hen että LinkedIn-profiiliin. Kielitaidoissa on hyvä mainita ne kielet, joita käytät työssä. IT-taidoissa MS Office-työkaluja pidetään nykyään oletusosaamisena, joten kerro vain erikoisemmista teknisistä taidoista, kuten tekoälyosaamisesta.

6. Miten arvioit ehdokkaiden soveltuvuuden?

Tämäkin riippuu tehtävästä. Jos meillä on samanlaista kokemusta omaavia ehdokkaita, konsultoimme asiakasyritystä, minkälaisia työelämätaitoja tai työskentelytyyliin ja persoonaan liittyviä asioita he painottavat. Tämä linkittyy yrityksen työkulttuuriin.

Kartoitamme haastattelussa ehdokkaiden luontaisia taipumuksia ja työskentelytyyliä, esimerkiksi tykkääkö hän esiintyä vai viihtyykö hän analyyttisessa roolissa. Käytämme myös henkilöarviointeja kärkiehdokkaiden kohdalla. Lisäksi meillä on onboarding-työkalu, jolla varmistamme, että henkilö integroituu hyvin työyhteisöön.

7. Kuinka paljon painotat hakijan suosituksia rekrytoinnissa?

Suosittelut ovat tärkeä osa rekrytointia. Kysymme suosittelijoita kärkiehdokkaiden kohdalla ennen kuin lähetämme heidät asiakasyrityksen haastatteluun.

8. Kuinka tärkeänä pidät hakijan yritysuskollisuutta ja pitkää työhistoriaa yhdellä työnantajalla?

Työelämä on murroksessa, joten tämä on ikäpolvikysymys. Henkilö, joka on ollut pitkään työelämässä, omaa CV:n, jossa on usein pitkiä työsuhteita. Toisaalta henkilö, jonka työura voi olla vasta aluillaan, hänellä on luonnollisesti lyhyempiä työsuhteita. Työelämää on hyvä tarkastella kokonaisuutena, mihin työelämä on muuttumassa – työurat lyhenevät, mikä on osoitus työn sisällön muuttumisesta. Työnantajien on hyvä pitää tämä mielessä ja ymmärtää hakijoita myös tästä näkökulmasta. Itselleni molemmat työtaustat ovat erittäin relevantteja ja lopuksi ratkaisee, se mitä asiakas toivoo ja kuinka hyvin hakijan tausta ja kokonaisuus kohtaavat tämän toiveen kanssa.

9. Miten headhunter voi auttaa hakijaa neuvottelemaan paremmista ehdoista työsopimuksessa?

Kilpailu on kovaa työmarkkinoilla, joten selvitän työsuhteen ehdot heti alkuvaiheessa asiakasyritysten kanssa.

Tehtävänäni ja velvollisuutenani on selvittää avoimesti ja rehellisesti ehdot ja välittää ne ehdokkaille, jotta he pääsevät punnitsemaan vaihtoehtojaan. Keskusteluja ja neuvotteluja käydään molempiin suuntiin, ja lopullisista ehdoista, kuten palkasta, neuvotellaan aina asiakkaan ja hakijan välillä.

10. Miltä työnhakumarkkinat näyttävät tällä hetkellä headhunterin silmin?

Työnhakijoita on paljon liikkeellä ja työpaikkoja on vähemmän. Ihmiset ovat valmiita liikkumaan, vaikka he eivät ole välttämättä aktiivisesti työnhaussa. Uskon, että ensi vuonna tilanne muuttuu ja markkinat aktivoituvat paremmin myös rekrytointien osalta.

11. Mitä neuvoja antaisit työnhakijoille? Miten headhuntereita kannattaa lähestyä?

Lähesty silloin, kun sinulla on asiaa. LinkedInin verkostoitumispyyntö on usein ensimmäinen askel. Mieti jo valmiiksi, miksi haluat tavata ja mistä haluat jutella. Pidä LinkedIn-profiilisi ajan tasalla ja käytä verkostojasi.

On tärkeä muistaa, että headhunttereilla ei ole lähtökohtaisesti avoimia työpaikkoja valmiina taskussa. He ovat kyllä yhteydessä, kun paikka on tarjolla ja jos heillä on tieto, että olet käytettävissä ja potentiaalinen kyseenomaiseen paikkaan.

12. Onko jotain muuta mitä haluaisit vielä kertoa työstäsi?

Headhunterin työ on siitä ihanaa, että siinä toimitaan hienona siltana työnhakijan ja työnantajan välillä. Haluan yhdistää parhaan mahdollisen työn ja tekijän, ja silloin koen myös onnistuneeni työssäni, kun etsimäni henkilö työllistyy asiakkaalleni. Näin kaikki kolme ovat tyytyväisiä.

Laita Sannalle verkostoitumispyyntö LinkedInissa!

***

Urasirkus julkaisee työelämään ja työnhakuun liittyvää sisältöä omilla nettisivuillaanLinkedInissaFacebookissa ja Instagramissa. Laita kanavat seurantaan, jos aihe kiinnostaa. Jos kaipaat henkilökohtaista sparrausta, ole ihmeessä yhteydessä tiina@urasirkus.fi, niin jutellaan voisiko yhteistyöstämme olla apua sinun tilanteeseesi.